Enkele jaren geleden waren wij nog in het bezit van een Ford Focus Wagon die echt te krap werd voor drie kinderen op de achterbank zeker omdat alle drie nog in een autostoel moeten. Zodoende gingen we op zoek naar een auto waarbij er drie volwaardige stoelen op de achterbank passen. Daaruit bleek dat de opties een stuk beperkter zijn wat dat betreft aangezien de meeste auto’s een 2,5 zitter hebben. De middelste zitplaats is vaak geen volwaardige plek nog los van het feit dat als de kinderen groter worden je middenin qua voetenruimte en zitruimte er karig vanaf komt.
Zodoende hebben we een lijstje opgesteld die wij nu ook hier graag met jullie delen als jullie ook op zoek zijn naar een auto met de focus op vijf volwaardige zitplaatsen. Er bestaan ook nog 7 zitplaatsen al is voor de meeste 7 zitters het wel zo dat dit ten koste gaat van de kofferbak ruimte. Wij hebben hieronder een lijst opgesteld uit het oogpunt van een tweedehands (occasions) dus 2 stoelen voor en 3 volwaardige stoelen op de achterbank en dan nog steeds een goede kofferbak ruimte, prima gewicht denk aan 1300-1505kg (i.v.m. wegenbelasting) en tweedehands aanschafprijs* tot maximaal €18.000 met maximaal 85.000 km op de teller voor een betrouwbare (op basis van gebruiks ervaringen en professionele tests van Autoweek e.d.) en bij voorkeur ook zuinige (** gemiddeld verbruik fabrieksopgave van de meest gangbare benzine versie tenzij anders aangegeven) auto.
Mocht je zeker willen zijn dat drie meest gangbare autozitjes op de achterbank zullen passen kijk dan ook even naar deze PDF van de Zwitserse (Touring Club Suisse) ANWB. De lijst bevat auto’s uit 2010-2019 al ontbreken er een paar.
Daarnaast mag de MultiMac (drie autostoelen in één) niet onbenoemd worden die in heel wat auto’s geplaatst kan worden. Deze wordt voor een stevige prijs verkocht (vanaf €1600,-), maar een andere auto aanschaffen is ook niet goedkoop.
We willen daarnaast opmerken dat helaas veel auto’s op de achterbank alleen twee Isofix punten hebben waardoor je in zulke gevallen de autostoel die je in het midden plaats alleen met een gordel vast kunt zetten.
Helaas is er de laatste jaren een grotere verandering ontstaan dat de massa SUV wil waardoor het MPV (en stations) het moeilijk hebben en daardoor steeds minder vaak geproduceerd worden denk o.a. aan het stoppen van Toyota Prius+ (2020), Toyota Verso (2018), Kia Carens (2019), S-max (2018 NL) en dat de SUVs die ervoor terugkomen veelal 4,5 zitters zijn of 6,5 zitters (denk o.a. aan Skoda Kodiaq) omdat de middelste zitplaats op de tweede zitrij geen volwaardige stoel is en qua ruimte voor de benen/voeten beperkt is.
De onderstaande lijst zal geregeld voorzien worden van aanvullingen en updates waar nodig. Onze aanrader: Toyota Prius+ waar wij nu voor sparen. Momenteel rijden we nog even door met onze Honda FR-V. Suggesties zijn ook altijd welkom.
Kijk zeker ook eens op Baby Drive, The Car Seat Lady al moet opgemerkt worden dat dit een Amerikaanse en Australische website zijn waar ook veel modellen tussen staan die niet in Nederland worden verkocht.
Tweedehands aanschafprijs indicatie, Gewicht in kg, Kofferbak ruimte in liters, Verbruik in liter per 100km.
Merk: | Type: | Prijs*: | Kg: | Kofferb.: | Verbruik**: |
---|---|---|---|---|---|
Toyota | Prius+ | €16k | 1475 | 505 | 4,4/100 |
bouwjaar: 2011-2020, zuinige hybride, betrouwbaar, prima gewicht, 5 volwaardige zitplekken + mogelijkheid 2 extra stoelen in kofferbak ruimte, slechts 101 g/km CO2 uitstoot, alleen te koop met automaat, slechts twee Isofix aansluitingen op tweede zitrij (1 links, 1 rechts), mogelijkheid voor 7 zitplaatsen. Vanaf 2016 is de auto wat beter geisoleerd om m wat stiller te maken bij hogere snelheid maar ook het geluid van de CVT versnellingsbak (bron). | |||||
Toyota | Verso | €10k | 1405 | 484 | 7,93/100 |
Zeer degelijke auto’s (zoals vrijwel elke Toyota), beperkte kofferbak, oudere modellen zien er niet fraai uit en begin modellen hadden een slechte automaat. De auto is ontstaan uit de voorganger de Toyota Avensis Verso. Het is aan te raden voor de derde generatie (vanaf 2009-2018) te gaan, slechts twee Isofix aansluitingen op tweede zitrij (1 links, 1 rechts), mogelijkheid voor 7 zitplaatsen. Uitstoot gemiddeld 164g/km. | |||||
Ford | S-max | €13k | 1505 | 630 | 8,74/100 (1e gen.) | 6,5/100 (2e gen.) |
Degelijke auto met veel ruimte en riante kofferbak, verbruik is gemiddeld, slechts twee Isofix aansluitingen op tweede zitrij (1 links, 1 rechts), mogelijkheid voor 7 zitplaatsen. Uitstoot gemiddeld 159g/km (model 2010-2014). | |||||
Kia | Carens | €13k | 1383 | 492 | 6,4/100 |
Ga voor de derde generatie (eerdere generaties hebben ook geen losse stoelen en looks zijn niet best): bouwjaar 2013>, stuurt behoorlijk ongevoelig volgens gebruikers en professionele reviewers van o.a. Autoweek, schaf alleen de versie aan met de sterkere motor anders mis je power, slechts twee Isofix aansluitingen op tweede zitrij (1 links, 1 rechts), mogelijkheid voor 7 zitplaatsen. Uitstoot gemiddeld 143g/km (model 2013-2019). | |||||
Honda | FR-V | €7k | 1418 | 438 | 8,1/100 |
Eigenlijk hoort deze niet (langer) in het rijtje thuis omdat deze niet meer te vinden is met eerder genoemde kilometerstand, echter wilden we deze zeker even noemen. Bouwjaar: 2004-2009, degelijk, 2x Isofix achter en 1x Isofix voor (middelste stoel voor), 6 zitplaatsen, verbruik redelijk, schaf de 2.0 benzine aan die meer power heeft (150pk) die nodig is (i.p.v. 1.7 benzine versie) hebben wij ook in september 2017 aangeschaft, momenteel niet meer te vinden met 85.000 km of lager, maar als je goed zoekt misschien nog met 125.000km op de teller die je makkelijk tot 250.000km kan rijden. Enige nadelen zijn hoge verbruik en beperkte kofferbak ruimte en in ons geval is de cd/audio die kuren heeft met aansturen van geluid naar boxen (overigens met een Parrot eraan werkt de digitale radio en muziek overigens prima). Uitstoot gemiddeld 199g/km (fors hoger dan andere modernere auto’s ook één van de redenen voor ons om te sparen voor de Toyota Prius+). | |||||
Merk: | Type: | Gewicht: | Prijs: | Verbruik: |
---|---|---|---|---|
Peugeot | 5008 | 1404-1508 | 13k (1e gen), 24k (2e gen) | 6.9/100 |
Is een ruime MPV met 3 Isofix aansluitingen op de tweede zitrij, twee extra stoelen op derde rij mogelijk, riante kofferbak, verbruik netjes (6.9l/100km afhankelijk type), de reviews van het 2009-2016 model zijn wisselend, zeer riante 679 liter kofferbak, 119 g CO2/km. De tweede generatie (2017-heden) zit helaas fors (vanaf €24.000) boven de maximale aanschafprijs voor ons, maar in de lease misschien wel een optie, super riante 780 liter kofferbak, 115 g CO2/km, 1290kg, 5,3l/100km | ||||
Peugeot | 308SW | 1406 | €8k | 10-12,6/100 |
Het gewicht en kofferbak inhoud 508 liter zijn die van het model 2007-2014. Het is een stationwagon die ook bestaat in een versie met drie volwaardige stoelen op de achterbank (optioneel), de gebruikservaringen (filter op tot 2014) zijn best ok te noemen, echter neem geen versie met turbo. | ||||
Citroën | Xsara Picasso | 1220 | n.v.t. | 8,5/100 |
bouwjaar: 2000-2011, gedateerde auto, niet meer beschikbaar met eerder genoemde km stand, gebruikerservaringen zijn prima. | ||||
Citroën | C4 Picasso | 1390 – 1297 | €7k / €10 | 6,9-6,3/100 |
Tweede generatie (2013-heden), bron: Wikipedia, gebruiker: Navigator84 2006-2013 – eerste generatie, 2013-heden tweede generatie, kofferbak 537 liter, 3x isofix, goede gebruikerservaringen. |
||||
Citroën | Grand C4 Space Tourer (voorheen Grand C4 Picasso) | 1405-1288 | €10 / €14 | 6,9-6,0/100 |
2006-2013 – eerste generatie, 2013-heden tweede generatie, 3x isofix eerste zitrij, helaas niet al te beste gebruikerservaringen (beide gen.). | ||||
Citroën | C5 Aircross | 1379 | 23k | 6,4/100 |
2017-heden, net formaat kofferbak (580 liter), ook beschikbaar als plug-in hybrid echter dan slechts kofferbak 480 liter, prima exterieur en interieur, heeft drie volwaardige stoelen op de achterbank, net verbruik en CO2 uitstoot (121 g CO2/km) de gebruikservaringen zijn goed. | ||||
Renault | Grand Scénic | 1405 | 533 | 5,8/100 |
2016-heden, net formaat kofferbak (533 liter), prima exterieur en interieur, heeft drie volwaardige stoelen op de achterbank, net verbruik en CO2 uitstoot (129 g CO2/km – verschilt per type motor) onduidelijk wat de gebruikservaringen zijn. | ||||
(2016-heden), bron: Wikipedia, gebruiker: Alexander Migl | ||||
Opel | Zafira Tourer | 1513 | 710? | 6,1/100 |
(2011-2019), bron: Wikipedia, gebruiker: M_93 2011-2019, riant formaat kofferbak (710 liter), prima exterieur en interieur, heeft drie volwaardige stoelen op de achterbank, net verbruik en CO2 uitstoot (144 g CO2/km – verschilt per type motor) de gebruikservaringen zijn goed. |
||||
Citroën | C8 | |||
Citroën | Berlingo | |||
Peugeot | 807 | |||
Peugeot | Rifter | 1401-1540 | ||
Volvo | XC90 | 2005-2220 | Prijzig en erg zwaar, 671 liter kofferbak, 2 Isofix punten (tweede zitrij aan raamkanten) | |
Land Rover | Discovery | Te duur, te zwaar | ||
Tesla | Model X | Te duur | ||
BMW | X5 | Te duur, te zwaar | ||
Audi | Q7, Q8 | Model 2017-2020, Te duur, te zwaar | ||
Nissan | E-NV200 Evalia | 1567 | ||
Prijzige elektische auto | ||||
Mazda | CX-9 | Te zwaar, niet zuinig | ||
Mercedes | Citan Combi | Kleine kofferbak, bestelbus achtig | ||
Seat | Alhambra | Is een zeer ruime MPV echter ook enorm zwaar en niet zuinig. | ||
Ford | Galaxy | Is een oudere auto die ook erg zwaar en niet zuinig is. | ||
Volkswagen | Touran | Staat niet goed te boek bij gebruikers. | ||
Volkswagen | Sharan | Te oud. | ||
Opel | Zafira Family | |||
Opel | Combo | |||
Opel | Combo Combi | |||
Renault | Scenic | |||
Renault | Grande Espace | |||
Renault | Espace | |||
Renault | Kangoo Family | |||
Dacia | Logan MCV | |||
Dacia | Dokker | |||
Dacia | Lodgy (Stepway) | |||
Fiat | Multipla | 3,3 | Lelijk en te oud. |
Een aantal zogeheten 7 zitters hebben we hier niet opgenomen aangezien deze naar ons idee geen volwaardige derde stoel op de tweede rij hebben denk aan o.a. Ford Grand C-Max, BMW 2 series (218, 216), Nissan Qashqai+2, Skoda Kodiaq (los van budget), Hyundai Santa Fe, Fiat 500L, Mitsubishi Grandis, Mazda 5 of Mercedes-Benz B 180 (die laatste is overigens 4,5 zitter). Voor nog veel meer inspiratie kun je ook kijken op 7zitter.nl of 7zitplaatsen.nl
Zou je liever een stationwagen willen rijden dan een MPV dan zijn de opties erg beperkt doordat de meeste stations 2,5 stoel zijn en niet 3 en is eigenlijk eerder mogelijk als kinderen uit de kinderstoeltjes zijn. De onderstaande opties zijn dan ook eerder ruime plekken of waarbij de bank doorloopt en die zijn niet goedkoop als je een occassion zoekt. Je krijgt er wel veel voor terug en zeker met de Skoda Superb Combi heb je riante zitplekken achter zeker als de kinderen groter worden. Een nadeel is wel dat de vloer niet vlak is in het midden en de middelste zitplek toch iets kleiner is.
Merk: | Type: | Zitplaatsen: | Prijs indicatie: | Opmerkingen: |
---|---|---|---|---|
Skoda | Superb Combi | 2, 2,5 | vanaf €19.000 (2e gen.) | Stevig prijskaartje, zeer riante kofferbak van 660 liter, 1477kg, 5.5l./100km, 2x Isofix |
Volvo | V70 | 2, 2,5 a 3 | vanaf €19.000 | Stevig prijskaartje, zeer riante kofferbak van 575 liter, betrouwbaar, 7,5l/100km, 1502kg |
Bron afbeelding: Wikipedia, afgebeeld is de Toyota Prius+ (2012)